Gezondheid Webboulevard online Magazine gezondheid

Published on november 26th, 2013 | by scriptor

0

Helft consumenten vertrouwt vleesindustrie niet

Het vertrouwen van consumenten in vleesverwerkende bedrijven is schrikbarend laag. Men denkt dat bedrijven in de vleesindustrie het niet zo nauw nemen met dierenwelzijn, transparantie, en hygiëne. Dit betekent echter niet dat we massaal overstappen op scharrel- of biologisch vlees. Ook keurmerken zijn niet heilig. Dit zijn de uitkomsten van onderzoek onder ruim 1.000 Nederlandse consumenten door onderzoeksbureau Multiscope.

Supermarkt en kiloknallers populair
Consumenten kopen hun vlees het meest in de supermarkt; 87% koopt daar over het algemeen zijn vlees. Iets meer dan een kwart komt ook regelmatig bij de (keur)slager. Een stuk minder vaak kopen we vlees van biologische slagers of winkels: slechts 6%. Kiloknallers blijven, ondanks acties van onder andere Wakker Dier, populair. 2/3 van de ondervraagden geeft aan deze aanbiedingen niet altijd te laten liggen. Toch denkt maar 6% dat bij de productie van vlees voor kilo-knallers het welzijn van dieren een rol speelt.

Geen vertrouwen in vleesindustrie
Door de recente negatieve berichtgeving over vleesverwerkende bedrijven (bijvoorbeeld paardenvlees verkocht als rundvlees en poepbacteriën in vlees) gedragen consumenten zich niet anders. 82% zegt zijn aankoopgedrag niet aan te passen. Voor 43% was deze berichtgeving een reden om minder vertrouwen te hebben in de vleesindustrie dan daarvoor. De helft van alle ondervraagden denkt dat dierenwelzijn bij deze bedrijven niet hoog in het vaandel staat en dat ze daar verre van transparant zijn over hun productieprocessen. Ook sceptisch – zij het iets minder – is men over de duidelijkheid van de samenstelling van vlees op bijvoorbeeld etiketten en of de bedrijven zich aan de regels rondom hygiëne houden.

Keurmerk minder belangrijk bij aankoop vlees
Bij het aankopen van vlees kijken we vooral naar de smaak en de prijs. Aspecten die met het welzijn van dieren te maken hebben, zoals de herkomst van het vlees en het wel of niet hebben van een keurmerk, zijn voor minder mensen van belang. Slechts 1/3 let hierop bij het kopen van vlees.

Belangrijk bij het kopen van vlees
Het vertrouwen in keurmerken is niet erg groot. 47% vindt keurmerken puur een marketingtool. Ruim 1/3 noemt keurmerken misleidend en bijna 40% vindt dat ze niets zeggen over dierenwelzijn. Slechts 15% is bewuster naar keurmerken gaan kijken naar aanleiding van de recente issues in de vleesindustrie.

Scharrelvlees versus biologisch vlees
De kennis over scharrel- en biologisch vlees is niet groot. Slechts 39% weet wat het verschil is tussen deze diervriendelijkere producten. 10% denkt zelfs dat er helemaal geen verschil tussen zit. Onder 55+ers is het percentage dat denkt dat er geen verschil zit tussen scharrel- en biologisch vlees nog iets hoger. 14% denkt dat het dezelfde producten zijn. Bij jongeren tussen 18 en 24 jaar is dat 6%.

Methodiek en verantwoording
De cijfers uit dit marktonderzoek komen uit een grootschalige peiling onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij ruim 1.000 consumenten het onderzoek volledig invulden. Het onderzoek is representatief voor de Nederlandse bevolking op geslacht, leeftijd en regio.

 

Scriptor

bron: Multiscope via Nieuwsbank

 

Tags: , , , ,


About the Author



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Back to Top ↑