24/7 Webboulevard online Magazine * hot dog

Published on augustus 26th, 2013 | by scriptor

0

Lunch geen moment van ontspanning

De lunch op het werk is lang niet voor iedereen een moment van ontspanning. lunchen achter het bureau gebeurt bijna net zo vaak als lunchen in een kantine. Ook praten we tijdens de lunch veel over werkgerelateerde zaken. Dat blijkt uit Het Grote Lunchonderzoek 2013 van onderzoeksbureau Multiscope.

Bureau even populair als kantine
De meeste mensen (39%) lunchen in een kantine of een andere hiervoor bedoelde ruimte. Een vergelijkbaar percentage luncht meestal achter het bureau. Van deze mensen werkt liefst 85% soms of altijd door tijdens het lunchen. Dat houdt in dat een derde doorwerkt tijdens de lunch. Voor deze mensen is de lunch dus geen moment van ontspanning. 7% luncht meestal thuis.

8 à 9 minuten smokkelen
Gemiddeld hebben we 30 minuten lunchpauze. Meer dan de helft (53%) van de werkenden smokkelt daar echter tijd bij. Bij 4% is dat zelfs gebruikelijk. Mensen die langer pauze nemen dan toegestaan smokkelen gemiddeld zo’n 8 à 9 minuten extra.

Werk populair onderwerp tijdens lunch
Lunchen op een andere plek dan aan het bureau betekent niet dat we het werk helemaal loslaten. Het werk is voor bijna twee derde een onderwerp dat ze vaak bespreken tijdens de lunch. 7% ergert zich daar echter aan en praat  liever over andere dingen. Andere veelbesproken onderwerpen zijn nieuws & actualiteiten, de dagelijkse beslommeringen en vakanties. Daarnaast hebben vrouwen het vaak over kinderen en gaat het bij mannen vaak over humor.

Mobieltje en roddelen zorgen voor ergernis
Meer dan de helft (55%) van de ondervraagden stoort zich wel eens tijdens de lunch aan collega’s die met hun mobiele telefoon bezig zijn. We hebben liever echt contact met collega’s tijdens de lunch dan dat ze aan het Facebooken of Whatsappen zijn. Roddelen over andere collega’s en smakken tijdens het eten zijn andere veel voorkomende ergernissen. 10% ergert zich vooral wanneer ze tijdens de lunch gestoord worden met betrekking tot werk.

Methodiek en verantwoording
De cijfers uit Het Grote Lunchonderzoek 2013 zijn het resultaat van een grootschalige peiling onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij ruim 1.000 werkende panelleden het onderzoek volledig invulden. Het onderzoek is representatief op geslacht, leeftijd en regio.

Scriptor

Bron: Multiscope via Nieuwsbank

Tags: , , ,


About the Author



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Back to Top ↑