TXTbureauToThePoint Webboulevard online Magazine, working matters

Published on oktober 27th, 2014 | by scriptor

0

9 manieren om je aandacht te krijgen…of bij voorbaat te verliezen?

Instructieteksten zijn in! Marketing op het net lijkt gevangen in deze vorm: iedere contentmanager, webredacteur, marketeer, storyteller, eeuuh schrijver verpakt zijn boodschap opgesplitst in een veelvoud van stappen. En dan gaat het niet om een recept uit een kookboek, daar mag je dat verwachten! De eigentijdse webschrijver bouwt ieder idee uit tot een stappenplan dat leidt tot het grote weten:  Je bent eindelijk aangekomen, thuis!

9 manieren om je klanten te bereiken
Probeer het maar eens uit: google  9 manieren en je kunt kiezen uit een massa berichten die je in 9 stappetjes naar verbetering leiden. Hetzelfde geldt voor 8 ideeën, 7 redenen en ja 6…. plus alle andere getallen tot 15 ongeveer. Daarná is het blijkbaar te veel en te onoverzichtelijk voor de lezer, zo schatten de schrijvers zelf ook nog wel in.

Opbouw en bijpassende schrijfstijl
De opbouw van zo’n artikel is een ding maar de schrijfstijl een ander. Schreeuwerig en stellig is de toon: Zo is het en niet anders, wordt wakker: wij weten wat goed voor je is! Veel alinea’s en een uitdrukkelijke typografie moeten de aandacht van de lezer vangen. Dit is de vervanger van lichaamstaal, een nogal belangrijk onderdeel van een gesprek en zo’n groot gemis in een geschreven bericht. Foto’s boden hiervoor vaak uitkomst, net als pictogrammen en schema’s in alle kleuren. Nu is dat dus een combinatie van activerend taalgebruik en een drukke typografie.

Werkt het ook?
Een te drukke lay-out leidt af van de inhoud, zoals een druk iemand in een gesprek niet overkomt: je let alleen op alle ballast en wacht op rust. Of je haakt af. Er zijn te veel impulsen omdat je overal tegelijk moet kijken en alle informatie even belangrijk lijkt. Het verschil tussen hoofd- en bijzaak is niet herkenbaar aan de indeling, daar moet je als lezer zelf naar op zoek.

Passende content
Lang niet alle content leent zich voor zo’n indeling. Dat is de clou: als dat wel zo is, is het een prachtig model omdat het inderdaad overzichtelijk is. Maar soms is het model er met de haren bij gesleept en schuilt er erg veel herhaling in de alinea’s, of is het gebakken lucht. De echte inhoud staat in één alinea en de andere stappen zijn erbij verzonnen, hoewel gepresenteerd als een uit louter hoofdzaken bestaande tekst.

De 7 mythes-, manieren-, vragen-, antwoorden-, ideeën-, leugens-, woorden-, redenen-, (enz.)-teksten: het zijn nogal eens sprookjes. Na enige leeservaring voelen we dat ook zo en slaan we ze over, soms onterecht natuurlijk en dan is het jammer. Een stappenplan is op zich een goed werkende tekstindeling. Die indeling is zelfs de beste als de informatie zich daarvoor leent: opsommingen, handleidingen, een volgorde van handelen. Dan is iedere volgende stap even belangrijk als de vorige en de volgende. De volgorde zelf ook. Maar als er maar een hoofdzaak is en de rest daar duidelijk een bijzaak bij is, past deze indeling niet. Dan zijn er andere manieren om de aandacht van je lezer te vangen.

 

artikel: Scriptor 

TXTbureauToThePoint

 

 

 

 

Tags: , , , , , , ,


About the Author



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Back to Top ↑