TXTbureauToThePoint webboulevardonlinemagazine*working matters

Published on juni 19th, 2015 | by administrator

0

Verzorgde tekst! Professionele site III

Laatst zocht ik een websitebouwer. Groot aanbod en een flinke investering! Ze bieden veel mogelijkheden, je hoeft, zo te zeggen, de deur niet meer uit. Niet alleen een domeinnaam en de indeling van je site verzorgen ze voor je, maar vele, vele tips tot en met tekstuele verzorging liggen voor het grijpen…. Oy! Die van de tekst is niet een twee drie bewezen op al die sites. Bij sommige spatten de spelfouten van het scherm, nee die hoeven zich niet over mijn teksten te buigen. Als ze niet eens de moeite nemen hun eigen teksten te controleren, waarom zouden ze dat dan wel met de mijne doen?

Klanten vallen over fouten. Zo vaak hoorde ik in mijn trainingen over bellende en verontwaardigde spellingsfanaten, die switchten van verzekeraar uit afschuw van fouten tegen het Nederlands. Tja! Zijn het fanaten, of mag je inderdaad verwachten dat men de werkwoordenspelling van het Nederlands (niet eens zo heel moeilijk) toch wel beheerst als briefschrijver van zo’n dure verzekeraar? Ambtenaren zijn in ieder geval verplicht in de nieuwe spelling (1995) te schrijven, dat komt dicht in de buurt van ‘zonder spelfouten’. Vaststaat dat het ‘slordig’ staat en opvalt. En: sites die spel- en stijlfouten verzamelen doen het goed: een drukte van belang en de voorbeelden van fouten stromen er binnen. Tweets worden veelvuldige retweets en de likes vliegen om je talige oren.

Er zijn veel mensen die vanuit hun beroep goed spellen, er zijn ook erg veel taalliefhebbers op deze bol, zo ook in Nederland. Misschien vind je het zelf onzin, maar dat betekent nog niet dat je dat ook zo maar kunt verkopen. De klant is hierin koning, leidend. Er zijn zeker genoeg lezers die de fouten niet eens herkennen, of de juiste vorm als incorrect bestempelen: ‘…wat staat daar nou?’  Maar om die eerste groep gaat het echt. Want je voelt je als klant pas echt serieus genomen als er moeite voor je wordt gedaan. Spelling is zo’n zaak, onderdeel van taal en dat is identiteit!

Schakel de professionele speller in of volg een training correct Nederlands! In beide gevallen is het leed snel verholpen. Wat een opluchting en een verbetering toen ik pas een site verbeterde met wel erg veel fouten. De gene hierover kost ook nogal wat energie lijkt me, tenminste dat was wel merkbaar. En ook hier was de drijfveer: een klant meldde dat er wel erg veel eigen spellinginzichten golden op de site….

 

Scriptor, thuis in onze taal

 

TXTbureauToThePoint

 

 

Tags: , , , ,


About the Author



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Back to Top ↑