TXTbureauToThePoint Webboulevard online Magazine * working matters, MGT

Published on juni 17th, 2015 | by scriptor

0

Ik en de klant of de klant en ik? Professionele site II

Zo verrukt van hun eigen product of dienst dat de wisselwerking met een klant uit het oog wordt verloren!  Het is eenvoudig genoeg zou je zeggen: je hebt een antwoord omdat er een vraag is, of er is een aanbod omdat er dus een markt voor is. Daar hoort vanzelfsprekend ook een communicatierichting bij: een aanbieder communiceert in de richting van de vrager, want dan wordt het misschien wel een klant! Klantgerichtheid, dat is blijkbaar makkelijker gezegd dan gedaan.

Op zo veel sites lees je alleen over eigen kunnen. Voorbeeld 1: in de categorie ‘over … (naam eigenaar site)’ stond te lezen waarom hij eerder stopte met zijn studie. Blijkbaar vond hij het nodig om rondom de grote professionele foto van zichzelf door te bazelen over deze grote beslissing in zijn leven… Niet over zijn dienst, nee studiekeuze! Dat is niet eens eigen kunnen, dat is een dagboek.

Voorbeeld 2‘Wij bieden u aan!’ Nou ja zeg, laat maar zitten dan. Dat is er een voor taalvoutjes! Goed bedoeld, maar zwak geformuleerd. Aandacht voor de schrijver en niet voor de klant, kijk maar naar het eerste woord van de zin. Vervuld van eigen kunnen vergeten ze de grootste stap te zetten, de vertaling van hun dienst naar de voordelen ervan voor een klant.

Voorbeeld 3: ook heel hip, een foto. Vanaf je computerscherm staren pijprokende Indianen je twijfelend aan en pas 5 seconden later valt het moderne lettertype op, in een tekstje van ongekende summierigheid: ze bouwen websites, telefoonnummer/mailadres. Ego of klant? Misschien klanten met een dergelijk ego? Exclusief, dat wel, maar een kleine klantenkring…

Klantgerichtheid houdt letterlijk in dat je je hele denken op klanten richt. Zij zijn je uitgangspunt, want zij zijn de reden van je ondernemen. Beter gezegd: klanten zijn geen bijzaak bij je product, nee, zij zijn de hoofdzaak aan wie je je dienst aanbiedt. Klanten moeten en wíllen weten waarom jouw product zo goed voor hen is. Waarom is het dan toch zo moeilijk te selecteren wat wel en wat niet op je site thuishoort?

Misschien zijn het deze tijden van zelfexpositie waarin een sitebezitter dat gemakkelijk vergeet, want de presentatie van het IK is een dagelijkse bezigheid van formaat. Facebook, Instagram en LinkedIn, het zijn opslagplaatsen van de schoonste kanten van ons zelfbeeld. Maar, zo benaderen te veel ondernemers hun zakelijk bedoelde sites ook, vanuit het ik! Waar je een vertaalslag tussen dienst en klant mag verwachten, stuit je op egocentrisch, overvloedig gewauwel. Het antwoord op de vraag waarom de klant gelukkiger, beter of efficiënter van een product wordt, vind je er niet! Dat moet hij zelf maar uitvinden, op de site van de professionele concurrent dan…

 

Scriptor

 

TXTbureauToThePoint

 

 

Tags: , , , , , ,


About the Author



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Back to Top ↑